Terug naar Faq's

Algemeen

Elke onderneming heeft slechts één e-Box. Ze kan echter meerdere gebruikers hebben. U beheert zelf wie binnen uw onderneming e-Box kan gebruiken.


De twee zijn totaal verschillend en hebben niets met elkaar te maken:

  • In My eBox ontvangt u als burger berichten van bepaalde instanties.
  • In e-Box Enterprise ontvangt u berichten bestemd voor uw onderneming.

Raadpleeg de website van My eBox (Nieuw venster) voor meer informatie over deze mailbox voor burgers.


Wanneer uw onderneming geregistreerd is bij CSAM of onlinediensten van de sociale zekerheid gebruikt, zoals bijvoorbeeld Dimona, dan beschikt ze noodgedwongen over een e-Box Enterprise.

Weet u niet of uw onderneming geregistreerd is bij CSAM? Een wettelijke vertegenwoordiger van uw bedrijf kan de activeringsprocedure uitvoeren. Er volgt dan een bericht of de onderneming al dan niet bij CSAM is geregistreerd (en dus of haar e-Box actief is). Verder kan slechts één wettelijke vertegenwoordiger van uw onderneming de e-Box activeren, want de ontvangen officiële berichten kunnen gevoelige informatie bevatten.

Om na te gaan wie binnen uw bedrijf een wettelijke vertegenwoordiger is, raadpleegt u de Public Search van de Kruispuntbank van Ondernemingen (Nieuw venster).


Nee, nog niet. De overgang van papieren naar digitale communicatie is in de Belgische instellingen al enkele jaren aan de gang. Alle Belgische ondernemingen beschikken binnenkort over een e-Box Enterprise, een onmisbare en op termijn een verplichte tool.


e-Box Enterprise is een initiatief van de Belgische sociale zekerheid. Ze heeft CSAM ontwikkeld als tool om u aan te melden op e-Box Enterprise en andere onlinediensten van Belgische publieke instellingen.

CSAM zorgt voor activatie, identificatie, toelating en het beheer van volmachten in het kader van e-Box Enterprise. Via CSAM kunt u als onderneming ook het toegangsbeheer organiseren en structureren. Meer informatie vindt u op de pagina Wat is CSAM? op de website van CSAM. (Nieuw venster).


Sommige instanties versturen hun berichten nog niet via e-Box Enterprise, en niet alle aangiften worden via e-Box Enterprise verstuurd.

Dat verandert echter voortdurend omdat steeds meer instanties e-Box Enterprise gebruiken en steeds meer documenten via e-Box Enterprise verstuurd kunnen worden.


Dat hangt af van de rol die u binnen de onderneming voor de e-Box vervult. U bent:

  • Gewone gebruiker: vraag aan de Hoofdtoegangsbeheerder (HTB) of aan een Toegangsbeheerder om uw toegang stop te zetten.
  • Toegangsbeheerder (TB): vraag aan de Hoofdtoegangsbeheerder om uw toegang stop te zetten.
  • Hoofdtoegangsbeheerder (HTB): vraag aan de (nieuwe) wettige vertegenwoordiger om een nieuwe HTB aan te stellen via de standaardprocedure die u vindt op www.csam.be (Nieuw venster). Zodra de nieuwe HTB is aangesteld, kan die persoon alle andere toegangsrechten opheffen die u eventueel in de onderneming hebt.

Het is aan de nieuwe wettige vertegenwoordiger van de onderneming om na te gaan of de voor de onderneming aangestelde HTB nog altijd de verantwoordelijke is voor het toegangsbeheer van de onlinediensten van de onderneming.

Een wijziging van de wettige vertegenwoordiger moet bovendien bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) worden geregistreerd: bij twijfel, stel uw vraag aan het Contact Center van de KBO (Nieuw venster).


Hebt u het antwoord op uw vraag niet gevonden? Contacteer ons.