Terug naar Faq's

Veiligheid

Tip: installeer de app Safeonweb op uw smartphone en ontvang waarschuwingen over cyberdreigingen en online oplichting. Meer informatie vindt u op de pagina Safeonweb app van Safeonweb (Nieuw venster).


U krijgt een mail over uw e-Box. Hoe weet u zeker dat ze niet van een frauduleuze afzender komt die u wilt oplichten? Er zijn een paar zaken die u kunnen helpen om phishing-mails te herkennen.

  • Controleer wie de afzender is: alle berichten van e-Box Enterprise komen van e-box.noreply@socialsecurity.be. Elk ander mailadres wijst op phishing.
  • Ga na of links betrouwbaar zijn: e-Box mails bevatten altijd een link naar een bepaald bericht in e-Box. Klik enkel op links met volgende structuur:
    • https://app.eboxenterprise.be/login?language=nl, of
    • https://socsec.eboxenterprise.be/?language=nl.
  • Negeer boodschappen die vertrouwelijke informatie lijken te bevatten: e-mails over e-Box Enterprise bevatten nooit details over de inhoud van het bericht of over de afzender. Ziet u dus toch verwijzingen naar de inhoud of de afzender, negeer de e-mail dan.
  • Controleer de inhoud van het mailbericht
    U hebt met phishing te maken als:
    • u de vraag krijgt bankgegevens (rekeningnummer, pincode …) door te geven,
    • u een betaling moet doen,
    • men dreigt kosten of boetes aan te rekenen, en/of
    • u taal- en grammaticafouten ontdekt in de tekst.
  • Belooft men u van alles? Een onverwachte terugbetaling, een bonus die u dringend moet innen …? Dan is het wellicht phishing, ga er niet op in.
  • Twijfelt u nog? Ga rechtstreeks naar uw e-Box via CSAM (Nieuw venster) zonder de link in de e-mail te gebruiken. Controleer daar of u een nieuw bericht hebt ontvangen.

Hebt u het antwoord op uw vraag niet gevonden? Contacteer ons.